کد مطلب:315421 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:250

شجاعت حضرت عباس
اما شجاعت حضرت ابوالفضل علیه السلام معلوم است زیرا كسی كه شاه ولایت حیدر كرار تهیه و شجاعت او را از زمان تزویج مادرش فرموده و در خدمت او در خلوت و جلوت تربیت یافته و در میادین رزم و جنگ از طفولیت همراه پدر بزرگوار بوده، چه خواهد بود و آنچه را صاحبان سیر و تاریخ و ارباب كتب و مقاتل و شجاعتش نوشته اند یكی از صد و اجمالی از تفصیل خواهد بود و در این مختصر رساله مختصری مرقوم می شود از منتخب طریحی و روضة الشهداء. معلوم می شود كه آن جناب در جنگها و غزوات با شجاعان محاربه و مبارزه نموده و داد مردانگی داده و در «الطود الجبل» بحار نقل فرموده:

برز كالجبل العظیم و قلبه كالطود الجسیم لانه كان فارسا هماما و بطلا ضرغاما و كان جسورا علی الطعن و الضرب فی میدان الكفار و الحروب [1] .

[به مبارزه] برخاست چون كوهی عظیم و در حالی كه قلبش همانند صخره ای محكم و استوار بود، چرا كه او سواری شجاع و پهلوانی دلاور بود و در پرتاب نیزه و شمشیر زنی در میدان مبارزه با كفار بسیار جسور بود.

و در كتاب روضه گوید: عباس علیه السلام مبارزی نامدار و شجاعی به غایت عالی مقدار



[ صفحه 109]



بود، جرأت و قوت از حیدر كرار علیه السلام میراث داشت و پیوسته در معارك مقاتله رایت نصرت بر می افراشت در آن موقع بر مركبی تیز پای آهن خای رعد صدای برق نمای سوار شده با تیغ مصری و سپر پنكی و خود رومی روی به میدان نهاده [2] .



برقی گرفته در كف و ابری به پیش روی

ماهی نهاده بر سر و چرخی بزیر ران




[1] منتخب طريحي و اسرار الشهادات ج 2 ص 395.

[2] روضة الشهداء.